2008-12-08

Vyplatí se Američanům sponzorovat své automobilky?

Když se rozdávají peníze, objeví se spousta lidí s nataženou rukou. V USA se do řady žadatelů postavily také detroitské automobilky - v souvislosti s tím je hodně zajímavý článek Willa Wilkinsona. Za poslední dvě desetiletí prodělali GM a Ford dohromady tolik peněz, že by si za ně mohli dovolit koupit hned několik svých konkurentů: Hondu, Toyotu, Nissan a Volkswagen. Jistě, jde o mnoho pracovních míst, má ale smysl, obzvláště v době krize, umožnit pokračovat stejným způsobem někomu, kdo je tak špatný dvacet let?

Scott Berkun píše, že pokud jste s něčím hodně úspěšní a díky tomu vyrostete, měli byste hlídat, jestli jsou vaše nápady stále aktuální. Pokud se okolní prostředí změnilo, ale vy se pořád držíte svých starých myšlenek, děláte chybu. A když vám někdo poskytne finance, aby podpořil vaše další setrvání u starých myšlenek, chyba se ještě zvětšuje. Zpomalení inovací jde na úkor celé společnosti. Restrukturalizace v rámci insolvenčního řízení by možná nakonec byla lepší pro všechny.

Kdo ví, třeba by se pak v GM rozpomněli na znalosti získané v dřívějších výzkumných projektech (někdy zvláštním způsobem odložených, viz například EV-1) a postavili by ne zrovna elektromobily, ale menší, aerodynamická a úsporná auta. Když to neudělají, přepustí trh zámořské konkurenci, kterou by v uplynulých dvaceti letech bývali mohli koupit, jen kdyby ty peníze bývali neprošustrovali :). Přírodní výběr do určité míry funguje i mezi korporacemi.

Žádné komentáře: