2008-10-04

Fakta a falešné představy softwarového inženýrství

Jeff Atwood podává v tomto článku seznam nejdůležitějších fakt z knihy Facts and Fallacies of Software Engineering. Myslím, že rozhodně stojí za to přeložit aspoň ta nejdůležitější fakta:

  • Nejdůležitějším faktorem při práci na software je kvalita programátorů.
  • Přidání lidí na projekt ho zpozdí (ano, tohle je stará známá věc, ale patří to sem)
  • Pracovní prostředí má výrazný dopad na produktivitu a kvalitu.
  • Jednou z nejčastějších příčin toho, že se projekt vymkl kontrole, jsou špatné časové odhady. Stjeně často to jsou nestabilní požadavky na funkčnost.
  • Odhady pracnosti se obvykle dělají ve špatnou dobu.
  • Odhady pracnosti obvykle dělají špatní lidé.
  • Odhady se jen zřídka korigují, jak projekt postupuje.
  • Není divu, že odhady jsou špatné. Ale přesto na ně sázíme příliš mnoho.
  • Odpověď, kterou dá studie proveditelnosti, je téměř vždy "ano".
  • Chyby v definici požadavků jsou nejdražší na opravu.
  • Design je složitý, iterativní proces. První navržená řešení jsou obvykle špatná a určitě ne optimální.
  • Odstraňování chyb je časově nejnáročnější fází životního cyklu.
  • Software se obvykle testuje s pokrytím kódu nejvýše 55-60 procent (A já dodám, pokud někdo dosahuje víc, určitě to poznáte na kvalitě.)
  • Důsledné inspekce kódu mohou odstranit až 90 procent chyb.
  • Údržba obvykle spotřebuje 40 až 80 procent všech nákladů na software. Náklady na rozšiřování software pak činí asi 60 procent z nákladů na údržbu.
  • Údržba softwaru je řešení - ne problém.
  • Existují chyby, které má většina programátorů tendenci dělat.
  • Efektivita pochází spíše z dobrého návrhu než z dobrého kódování.

Žádné komentáře: